Dry needling

Dry Needling is de oplossing voor uw spierklachten. Het ontspant gespannen spierweefsel waardoor pijn verdwijnt en bewegelijkheid verbetert.

Wat is dry needling?

Tijdens dry needling brengt de therapeut een naald aan in de spieren die volgens de patiënt als gevoelig ervaren worden. Het doel is om het gespannen spierweefsel te ontspannen. Het gevolg kan vermindering van pijnklachten en/of verbetering van de bewegelijkheid zijn. De naald die gebruikt wordt is droog, wat betekent dat er geen vloeistof in het lichaam gespoten wordt.

Bij de volgende vormen van pijn kan dry needling zinvol zijn:

• Stijve spieren en gewrichten
  • Klachten van de nek, schouder, arm, elleboog, onderarm en pols.
  • Klachten van de lage rug, bil- en beenspieren.
  • Triggerpoints in spieren

Waarom helpt dry needling?

Met dry needling schakelt de therapeut triggerpoints uit. Triggerpoints zijn spierknopen die op een andere plek pijn veroorzaken (afgeleide pijn of uitstralingspijn). Door het gericht aanprikken van deze triggerpoints worden deze punten in de spier ontspannen. Het inbrengen van de naald voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dit kan een soort ‘kramp’ gevoel geven.

Na de behandeling kan het behandelde gedeelte wat vermoeid of stijf aanvoelen, maar dit is meestal van korte duur. U krijgt vervolgens van de therapeut gerichte oefeningen mee waar u thuis zelfstandig mee aan de slag kan. Deze behandelmethode is een onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Wanneer u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe de kosten voor dry needling therapie hieronder.

Is dry needling hetzelfde als acupunctuur?

Ondanks dat er bij dry needling dezelfde naald gebruikt wordt als bij acupunctuur, is het niet hetzelfde. Bij acupunctuur worden vaak meerdere naalden oppervlakkig in het lichaam gezet, die enige tijd blijven zitten. Bij dry needling wordt vrijwel altijd één naald gebruikt, waarmee kortdurend de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten, de zogenaamde ‘triggerpoints’. Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt.

Heeft u verder nog vragen, mail gerust naar rens@fysiofitbudel.nl